آزمایشگاه هفتم دوره اول
2 مرداد 1400
نذری اربعین و تلاوت زیارت عاشورا
2 مرداد 1400

اردوی همگانی اردوگاه شهید باهنر

اردوگاه شهید باهنر یکی از مراکز تفریحی، آموزشی  و فرهنگی منطقه یک تهران می باشد که در اختیار آموزش و  پرورش بوده و برای مناسب های مختلف فرهنگی و آموزشی و تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد.

کوه پایه های شمالی تهران که در دامنه رشته کوه های البرز قرار دارند از گذشته های دور به علّت زیبایی های طبیعی و مناظر دل انگیز شامل دره ها ، آبشار ها و درختان کهنسال موجود در این منطقه جاذبه های فراوانی داشته است از آغاز سلطنت دوره قاجاریه که تهران به عنوان پایتخت و مرکز حکومت انتخاب شد .امیران و شاهزاده های قاجار به سوی دامنه های البرز آمده و با خریداری باغات و مزارع از مردم بومی این قسمت ها و یا با زور به تصرف و اشغال این باغات پرداختند ،منظریه آبادی کوچکی از فرا شمیران بود که در بخش شمالی اراضی تهران قرار داشت که احتمالاً به جهت اینکه منظریه از تهران و ساختمان های آن از این آبادی دیده می شد و به صورت یک دور نمای زیبا ونقاشی شده ظاهر می شد منظریه (به معنای نظر و چشم انداز ) گفته می شده است . برمبنای اسناد موجود در سال 1301 (هـ..ق) کامران میرزا برادر ناصرالدین شاه ،آبادی منظریه را از حسام السلطنه خریداری کرد و عمارت نیمه کاره آن را ساخت و تکمیل کرد که هنوز هم در اردوگاه منظریه حفظ می شود . در دوران مشروطه ، محمد علی شاه قاجار ، منظریه را از کامران میرزا به مبلغ 25 هزار تومان خرید و آن را در شمار املاک سلطنتی قاجاریه قرار داد . در دوران حکومت رضا خان 1300(هـ..ق) منظریه در سیاهه املاک وزارت مالیه (دارایی ) قرار گرفت ولی پس از به سلطنت رسیدن رضا خان مجدداً در شمار املاک سلطنتی پهلوی قرار گرفت . بر مبنای سندی که هم اکنون در مالکیت اردوگاه قرار دارد در سال 1313 اردوگاه منظریه مجدداً در اختیار وزارت دارایی قرار گرفت که برای کسب درآمد دولت به رئیس شورای ملّی وقت بنام طوسی نائب به اجاره واگذار شد . مبلغ اجاره سالیانه در این سند 300 هزار ریال ذکر شده است در این سند مالکیت منظریه وزارت مالیه (دارایی) دولت عالیه ایران ذکر شده است .در سال 1314 شمسی باغ منظریه توسط وزارت فرهنگ اجاره شد و دراختیار سازمان ملّی پیش آهنگی قرار گرفت که برای امور تربیتی و اردوگاه های جوانان مورد بهره برداری قرار گرفت . از سال 1335 که اولین جمبوری پیش آهنگی کشور تشکیل شد. کلیه اراضی و ساختمان های منظریه در اختیار سازمان پیش آهنگی قرار گرفت و در برنامه های عمرانی پنج ساله برای توسعه و عمران باغ منظریه اعتباراتی منظور شد و احداث بنای جدید و احداث اردوگاه کولکچال و سایر بنا ها و اماکن احداثی مربوطه به آنها در این دوره انجام شد . اردوگاه منظریه در دوران انقلاب اسلامی در سال 1364 در مراسم با شکوهی که در حضور خانواده شهید باهنر برگزار شد به یاد خدمات ارزنده ایشان به نام اردوگاه شهید باهنر نام گذاری گردیید .

– سالن سینما : ظرفیت : 300 نفر – کاربرد : جهت برگزاری سمینار ، همایش و پخش فیلم جهت اردوهای دانش آموزی 2- سالن کنفرانس گل مریم : ظرفیت : 40 نفر- امکانات : سیستم صوت کنفرانسی ، ویدئو پرژکتور – کاربرد : جلسات و کنفرانسها 3- سایت رایانه : ظرفیت : 10 عدد رایانه که بوسیله شبکه LAN به هم مرتبط می باشند و همچنین این سایت دارای امکان ارتباط اینترنتی ADSL با سرعت 2 مگابیت برثانیه می باشد. 4- سالن هاجر: ابعاد :حدوداً 170 متر مربع کاربرد : مناسب جهت برگزاری نمایشگاه ، جلسات کوچک وپذیرایی 5- محوطه سالن سینما و آلاچیق ها : جهت پذیرایی از میهمانان برنامه های مختلف 6- سالن ورزشی پوریای ولی : امکانات : کف پوش ، دروازه فوتسال ، میله و تور والیبال و امکان بسکتبال ، سه ردیف جایگاه تماشاگران 7- زمین چمن فوتبال : دارای دو باب زمین چمن ، جایگاه تماشاگران و سرویس بهداشتی 8- سالن ژیمناستیک : در این سالن امکان برگزاری کلاسهای ژیمناستیک دانش آموزان می باشد 9- سالن ورزشی شهید فهمیده : این سالن مناسب جهت فوتسال ، والیبال و بسکتبال می باشد . 10-مجموعه زمینهای تنیس : این مجموعه شامل 12 باب زمین تنیس که 9 باب آن مختص برادران و 3 باب مختص خواهران می باشد که بوسیله پیمانکار اداره می شود . شماره تماس : 22284617 11- استخر : این استخر روباز و مجهز به رختکن که در ایام تابستان فعال می باشد . 12- مسجدالنور اردوگاه : این مسجد در فضایی زیبا با گنجایش 1000 نفر که جهت برگزاری نماز جماعت و همچنین جلسات مذهبی و شبی با قرآن اردوها و سمینارها استفاده می شود .

 

 

گالری تصاویر